Hoe geweldig is dat, een gebiedsmakelaar van de gemeente die aan je keukentafel gewoon ‘plat pröt’. Een rouw- of trouwdienst in streektaal, Achterhoekse teksten in een supermarkt, reclamekreten in onvervalst dialect of personeelswerving met nadruk op de Achterhoekse mentaliteit van ‘d’r an!’. Op dit symposium ging gastheer Frans Miggelbrink in drie tafelrondes in gesprek met interessante gasten over verschillende thema’s. De eerste tafel had als onderwerp ‘Met streektaal raak je mensen’. Niet voor niets is streektaal vaak de taal van je hart: het hoort bij wie je bent, heeft een eigen humor en je kan je er beter in uitdrukken. In de publieke ruimte kom je af en toe streektaal tegen: op verkeersborden in Winterswijk, op borden in de supermarkt of in het Graafschap stadion. Heel vaak levert dit goede reacties op. Waarom gebruiken we eigenlijk niet vaker streektaal in de publieke ruimte en is hierbij ook een rol voor de politiek weggelegd? Streektaal spreekt mensen aan. Enkele Achterhoekse ondernemers hebben dat heel goed begrepen en zetten streektaal en -cultuur in als middel om mensen te werven, aan zich te binden en enthousiast te maken over hun producten. Streektaal als Unique Selling Point dus! Maar wanneer werkt dat en wanneer wordt het een gimmick? Gastheer Frans Miggelbrink werd op het symposium bijgestaan door ECAL-directeur Femia Siero. Zangeres Sandra Vanreys zong mooie Achterhoekse liedjes en stripmaker Herman Roozen sloot de avond af met zijn geweldige illustraties en gortdroge Achterhoekse humor.